Asystent rodziny – metodyka, uprawnienia i dokumentowanie pracy z rodziną
- Asystent rodziny – współczesna forma wsparcia rodziny dysfunkcyjnej w pomocy społecznej
- Metodyka działania asystenta rodziny
- Praca z indywidualnym przypadkiem
- Dialog motywujący
- Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach
Diagnoza rodziny jako skuteczne narzędzie w procesie pomocy rodzinie
- Diagnoza – kwestie terminologiczne, cele diagnozowania, rodzaje diagnozy
- Systemowy model funkcjonowania rodziny
- Rodzina prawidłowa i rodzina dysfunkcyjna; zmienne systemowe rodziny – obszary do diagnozy
- Narzędzia diagnozy rodziny
Doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, umiejętności radzenia sobie w procesie wychowawczym
- Rodzina prawidłowa, a dysfunkcyjna, a wychowanie dzieci
- Nauka rozpoznawania i nazywania uczuć oraz ich akceptacja
- Granice w wychowaniu dzieci
- Zachęcanie dziecka do współpracy
- Kary w wychowaniu dzieci
- Rozwiązywanie problemów i konfliktów
- Zachęcanie dziecka do bycia samodzielnym
- Uwalnianie dziecka od grania ról
Podstawy nauki o więzi
- Psychopatologia procesów rozwojowych. Jakość wczesnych relacji a dalszy rozwój.
- Teoria przywiązania wg J. Bowlby`ego.
- Fazy formowania się przywiązania; wzorce przywiązania.
- Style przywiązania a zaburzenia regulacji emocji i zaburzenia zachowania u dzieci .
- Kierunki pomocy w sytuacji zaburzeń więzi.
Współpraca interdyscyplinarna asystenta z rodzinami i służbami wspierającymi
- Dziecko w systemie pomocy społecznej
- Diagnoza sytuacji rodzinnej i narzędzia pracy z rodziną; planowanie jako konsekwencja prawidłowo przeprowadzonej diagnozy
- Praca zespołowa na rzecz dziecka i r rodziny- budowanie sieci współpracy
- Partnerstwo i współpraca na rzecz dziecka i rodziny
- Planowanie, podejmowanie działań, ocena i ewaluacja działań podejmowanych na rzecz dziecka i rodziny
Psychopedagogika traumy
Dzień I
- Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju dziecka – koncepcja przywiązania, najnowsze badania neurobiologiczne;
- Ukryta traumatyzacja w rodzinie – trauma niewidzialna; trauma typu I (jednorazowe, gwałtowne zdarzenie traumatyczne) a przewlekłe wewnątrzrodzinne urazy interpersonalne;
- Zaburzenia posttraumatyczne u dzieci – źródła, objawy, diagnoza.
- Typowe zaburzenia PSTD (zespołu stresu pourazowego), zaburzenia samoceny i relacji;
- Wpływ zaburzeń posttraumatycznych na funkcjonowanie dziecka;
- Długotrwałe konsekwencje przeżytego urazu dla dalszego życia dziecka.
- Kluczowa problematyka posttraumatyczna u dzieci: ponowne przeżywanie, dysocjacja, relacje społeczne, stosunek do ciała, zaburzenia mentalizowania,zachowania agresywne i autoagresywne u dzieci i młodzieży – diagnoza i postępowanie.
Dzień II
- Podstawowe warunki opieki nad dzieckiem z zaburzeniami posttraumatycznymi;
- Rola rodziny w terapii traumy;
- Synchronizacja w leczeniu traumy w rodzinie;
- Metody terapeutyczne, terapia skoncentrowana na stylach przywiązania,
- Metody pracy z traumą – zarys problematyki.
- Trauma a rozwój prawidłowej więzi u dziecka;
- Tworzenie trwałych więzi na każdym etapie rozwoju dziecka (wiek metrykalny a wiek emocjonalny);
- Zadania rodziców w tworzeniu prawidłowej więzi i reparacja więzi u dzieci po przeżytej traumie;
- Techniki i wskazówki dla rodziców, opiekunów, wychowawców wspomagające tworzenie więzi psychicznej;
- Wsparcie dla rodzin adopcyjnych i zastępczych w pracy z dziećmi po przeżytej traumie.
Współpraca na rzecz dziecka i rodziny – opracowanie lokalnego systemu wspierania rodziny
- Idea współpracy interdyscyplinarnej w obszarze wspierania rodziny, podział zadań i odpowiedzialności.
- Szczególna rola asystenta rodziny jako koordynatora działań różnych służb
- Korzyści współpracy, bariery i przeszkody utrudniające współdziałanie
- Efektywna komunikacja i zasady zawiązywania współpracy służb działających na rzecz dziecka i rodziny.
- Efektywność współpracy : Kto? Po co? Z kim
- Skuteczny system wspierania dziecka i rodziny – dobre praktyki
- Budowanie skutecznego systemu wsparcia rodziny – zasady tworzenia, diagnoza potrzeb, klucz doboru członków rodziny, niezbędna dokumentacja.
- Zespoły multiprofesjonalne w obszarze wsparcia rodziny- symulacja posiedzenia zespołu.
Praca zespołowa na rzecz dziecka i rodziny
- Dziecko w systemie pomocy społecznej.
Analiza wybranych aktów prawnych uzasadniających udział poszczególnych instytucji i organizacji w działaniach na rzecz prawidłowego funkcjonowania dziecka i rodziny oraz ochrony praw dziecka.
- Diagnoza sytuacji rodzinnej i narzędzia pracy z rodziną; planowanie jako konsekwencja prawidłowo przeprowadzonej diagnozy.
Diagnoza indywidualna i środowiskowa jako podstawa działań profilaktycznych i naprawczych; wybrane metody, techniki i narzędzia diagnozy/ oceny koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, profesjonalne działania diagnostyczno – metodyczne od początku postępowania aż do jego zakończenia.
- Praca zespołowa na rzecz dziecka i r rodziny- budowanie sieci współpracy.
Praca zespołowa jako warunek efektywnej pracy z dzieckiem i rodziną, współpraca na linii koordynator – asystent rodziny – pracownik socjalny oraz inni specjaliści: pedagog, psycholog,itp., współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi – obszary współpracy; praca zespołowa w PPDz, IPU, ocenie sytuacji dziecka i rodziny.
- Partnerstwo i współpraca na rzecz dziecka i rodziny.
Warunki i zasady skutecznej współpracy i pracy w partnerstwie, równość wszystkich parterów.
- Planowanie, podejmowanie działań, ocena i ewaluacja działań podejmowanych na rzecz dziecka i rodziny.
Planowanie jako efekt prawidłowo skonstruowanej diagnozy, analizy sytuacji problemowej, określania celów. Ocena metodycznego działania – oszacowywanie zmian (wskaźniki), Ewaluacja działań.
Analiza (diagnoza) sytuacji rodzinnej i narzędzia pracy z rodziną
- Rodzina prawidłowa, a dysfunkcyjna
- Diagnoza ocena sytuacji klienta/rodziny
- Narzędzia pracy z rodziną – komunikacja
- Narzędzia pracy z rodziną – interwencja kryzysowa i TSR
- Narzędzia pracy z rodziną – dialog motywujący